Kategori: Sociala medier


  • Goggle+, twitter, facebook och jag

    Några korta tankar om Goggle+, twitter och facebook.

    Jag har nu testat google+ några dagar och vill börja med att säga att jag älskar det; interfacet, circles, dialogen, umgänget, androidappen, ja nästan allt. Visst finns det grejer som behöver fixas,
    men just nu är jag kär, härligt.

    Flera har funderat på vilken plats google+ ska ta, jag liksom många ser det inte som en fb-killer, inte ännu och kanske aldrig för gemene man.

    Så här ser jag på de tre, för min egen del.

    Facebook är relationsträffen, även om vi inte har samma intressen så är det ändå trevlig att hålla kontakten och träffas lite och ha lite koll.
    Twitter är cocktailpartyt, till en början ytligt, man berättar vem man är, hittar intressanta personer, berättar vad man tycker om saker och ting.
    Google + är för mig intressebaserat, det är platsen för samtalet mellan personer som har samma intresse, oavsett ämne. Personliga relationer kommer utvecklas, liksom på twitter, men de växer ut ett gemensamt intresse, inte en relation som facebook.

     

    En liten notis om facebook.

    Jag har sedan ett tag ogillat facebook.  Det finns flera orsaker till det men den största beror på facebooks Sverigechefs uttalande för ett tag sedan. "allt vi gör måste vara skalbart". Det är därför har de inte en så stor kundservice. "för vi kan ju inte hålla på att svara på frågor om glömda lösenord hela tiden..". Som om det var det enda kundtjänsten handlade om. Saker som hatgrupper, falska konton och namnbyten på fanpages lyftes inte fram i hans nochalanta uttalande.

    Kategori



  • Effektmål i korta drag.

    Effektmål handlar om två saker; vilken nytta jag vill få ut av ett mål, och vilka mål jag sätter.

    Ett effektmål kan vara att ha det gott med frugan i Frankrike. Ett mål kan då vara att köpa en bil. Men det räcker inte med att köpa en bil, du måste använda den också. Du måste köra ner frugan till Frankrike för att kunna vara där.

    Men om vi går tillbaka till effektmålet; du vill vara i Frankrike. För att komma dit behövs ingen bil. Flyg går snabbare och tåg är billigare. Tack vare att ha blicken på effektmålet kan du prioritera bättre. Du kan sätta ett mål som ger mer effekt, du kan ta tåget, spara pengar och bränna dom på fantastiska franska ostar istället.

    Sådär, ett kort och outtömmande inlägg om effektmål.

    Har du undringar så maila, kommentera eller tweets mig.

    Framåt kommer jag att skriva om effektkartläggning och syfte. Hur man gör och vad det är.

    Postad via WordPress Android

    Kategori


  • Flattr till gott ändamål

    Jag har fem tankar (i detta fallet)
    1, Att betala en slant för bra bloggposter känns bra.
    2, Att ge pengar till välgörenhet känns bra.
    3, Flattr skulle bara ge mig någon tia i månaden.
    4, En tia betyder mycket i välgörenhetssammanhang.
    5, Jag är lat.

    Till frågan, skulle jag kunna ställa in Flattr, en qr-kod eller något liknande på bloggen så att de som gillar mina grejer enkelt kan ge någon krona som tack, fast till bra saker utan att jag behöver lägga någon tid på det?

    win-win-win, men hur?

    Postad via WordPress Android

    Kategori


  • The conversations prism

    Prisman har lite tid på nacken men fortfarande ruskigt aktuell.

    Följdfrågan är inte vad man kan tjäna pengar på, utan vad man kan spara pengar på, vad tänker du?

    Kategori


  • Video om facebook places för företag.

    En kärnfull video om hur företag enkelt kan använda facebook places för att få fler och lojalare kunder.

    Tack Yanni för länken.

    Kategori