Det finns inga sociala medier, det är du som måste vara social.

Kommentar och frågor efter Jardenberg kommenterar (nr 13 i listan) kommentar på Judith Wolsts artikel om vad man ska kalla sociala medier.

Det finns inga sociala medier, bara sociala människor.Det finns inga sociala medier. Inga. Däremot finns det sociala människor och medier som mer eller mindre kan facilitera social interaktion.

När jag tänker så känns det mycket närmre, min kommunikation känns mycket närmre. Min relation med vänner och kunder kommer närmre. Jag måste engagera mig och lyssna in.

Människans framgång beror ju på att vi har fler sätt att ta in information, än att ge ut. Ut: kroppsspråk och rösten. In: näsan, ögonen, öronen, huden, tungan och magen. I procent blir det 80% in, och 20% ut. Jag tycker att detta är en ganska hållbar jämförelse på hur man ska agera i alla sociala sammanhang, på nätet eller vid fikarasten.

 

Vad blir då summan av det här, vad ska vi kalla det

Social interaktion facilitating media, SIFM? knappast. Jag har ingen lysande benämning på `sociala medier` eftersom det inte finns några sociala medier. Men grundtanken är klockren i min värld, -det är du som måste vara social. Om du nu vågar.


Ett svar till ”Det finns inga sociala medier, det är du som måste vara social.”

  1. Profilbild för Jonas Eriksson
    Jonas Eriksson

    Bra bild som illursterar texten. Jag ifrågasatte dig under din workshop i Köpenhamn och tyckte du gick för långt när du sa att det inte finns några sociala medier. Och jag anser fortfarande att de verktyg som är utvecklade för kommunikation mellan människor kan fortsätta kallas sociala medier. Det är samma sak med traditionella medier, de är också bara verktyg och har människor som producerar materialet.

    Men visst kan jag tänka mig att du som konsult i ämnet får stå ut med många människor som tror att de är ”klara” när de satt upp en Facebooksida eller ett Twitterkonto som de uppdaterar var trejde vecka. Och det är ett pedagogiskt problem som jag också möter.

    Men det är antagligen bra för din verksamhet, så du kan gå ut och berätta hur verktygen ska användas!

    Jonas Eriksson
    http://www.joney.se
    http://www.twitter.com/joney

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *