Det sociala i sociala medier.

Sociala medier handlar inte främst om teknik eller API. Inte heller om marknadsföring och fejkreklam. Hade det handlat låt oss säga om teknik så kunde lika gärna sociala medieboomen istället handlat om kortvågsradio eller microvågsugnar. Alltså intresse i tekniken för teknikens skull.Sociala medier handlar inte om medier, knappt heller om det ”sociala”. Det handlar om relationer.
Relationer till familjen, vänner, intressen och faktiskt, företag. 17% litar på reklam, 74% litar på sina vänner.
Personligen tycker jag att det är lite högt på det första och lite lågt på det andra.

Men det säger en hel del. Driver du ett schysst företag eller organisation, där du gillar din produkt eller tjänst så har du inget att frukta, snarare att vinna. Passa på att ge dina kunder, de som betalar ditt hus, mat och semester, möjligeten att berätta om dig och ditt företag för sina vänner. Ett gäng lojala kunder är dina bästa marknadsförare, med inbyggd kundtjänst.

Facebook och twitter tas alltid upp i sociala mediesammanhang. Det är inte för de rent tekniskt är några mästerverk. Hallå! Twitter har inte ens 200 tecken, ändå har det långt över 10 miljoner användare. De finns för att det har ett värde hos användaren. Facebook och twitter frodas för att det fyller ett syfte för oss människor. Det fyller ett behov som vi haft med oss sedan vi satt på stäppen och filurade ut hjulet. Behovet av relationer. Att lyssna och bli lyssnad på, att berätta och att lära sig nya saker.

Nu kommer säljpitchen; behöver du hjälp för att hjälpa dina vänner och kunder att rekommendera dig, och berätta vad du kan göra ännu bättre, hör av dig till mig på www.wesize.se

Posted via email from zetterberg


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *