Kategori: News


  • Notis om android swift key

    Igår fick jag tipset att använda appen swift key till min android. Tidigare har jag bra scrollat förbi den i tron på att den är som swipe, att man kan skriva utan att lyfta fingrarna från tangenterna (skitapp). Efter rekommendationen så valde jag att prova den.
    Aaaawesome!
    Det är nog den absolut nyttigaste appen jag använt.

    Först så scannar den av och lär sig mitt vokabulär från gmail, twitter och facebook. Sen så stavar den rätt oavsett hur klantigt jag skriver, dessutom så ger den förslag på nästa ord.

    Ibland blir det lite fel förstås, men åt andra sidan så kan jag skriva halva meningar med bara mellanslaget.

    Postad via WordPress Android

    Kategori


  • Dagens outfit

    image

    Svårt att bli snyggare.

    Kategori


  • Bambuser setup a la Göteborg

    image

    Är nu på väg hem från Göteborg efter en heldag bambusertestande. Den 31 maj kommer jag vara med och rodda Sigmas Camp Digital. Inför det har jag alltså varit i Götet för att gå igenom all utrustning tillsammans med Eva Askervi.
    Efter en hel del tråcklande kom vi överens om hur det skulle se ut.
    Kortfattat: En styck dv-kamera med firewire. En minitele-xlr-kabel som tappar ljud från mixerbordet till kameran. Från kameran går en minifirewire till datorn. I datorn har vi flash media live encoder från adobe. Ljud och bild kommer alltså tillsammans via firewiren in till fmle och pumpas vidare till bambuser.
    Idag satt vi på en 40/30-lina vilket gav en förtjusande kvalité.

    Nu ska jag hem till Skåne för att rita kopplingsscheman.. Det här kan bli riktigt bra.

    Kategori


  • #nypåjobb

    Nu har jag jobbat 4 veckor på Sigma. Det är spännande och lärorikt. Än så länge har den mesta tiden gått ut på att hitta runt på kontoren, lära känna kollegorna och få koll på alla rutiner. Allt det som inte riktigt har med själva jobbet att göra. Utan att fjäska om jag säga att jag trivs väldigt bra. Alla jag träffat hitintills har inte varit någon annat än trevliga.

    Förutom att leta efter kaffekoppar, vad ha jag gjort? Jag har; arbetat med skolwebbarna i Helsingborg, tillsammans med Kicki strand hållt workshop om sociala medier med e24, knåpat på en ny webbtjänst och bollat idéer med Sigmas app-byggare i Växjö.

    Dessutom ska ut testa livesändningsutrustningen  på måndag i Göteborg för att sedan köra bambuser på campdigital i Stockholm de 31.

    Det var väl allt för nu.
    Må väl

    Kategori


  • Google docs har fått sig en uppryckning med chat-funktion

    Google docs är en av mina favoriter, den kommer troligtvis förstärka den positionen med nya chatfunktionen.

    Är det någon som har provat? Vad tycker du?

    Kategori


  • Vad är det kunden vill ha?

    Hur tar man reda på vad kunden vill ha? Hur får kunden reda vad han vill ha?
    En hammare är ett enkelt köp då de flesta kunder som vill köpa en hammare har ett specifikt behov, de behöver slå i en eller flera specifika spikar. De vet också hur en hammare fungerar och de vet hur stor den bör vara. Men det finns svårare köp.
    I denna posten så använder jag en hemsida som exempel för ett svårare köp.

    Kunden har alltid rätt, men säger ibland fel.

    Det är svårt när man köper en kreativ process. Kunden vill ha något som ger ett visst resultat eller image. Det kan vara ett logotyp, hemsida eller trycksak. Hade kunden vetat exakt vad hon ville ha så hade hon sagt det, hade hon haft den tekniska kompetensen så hade hon nog också gjort det själv.  Så är oftast inte fallet. Vår uppgift är att förstå exakt vad det är vad kunden vill ha. Problemet är dock ofta att kunden tror sig veta vad hon vill ha, och framför allt hur det ska se ut.

    Duktiga frisörer gör som kunden vill, utan som kunden säger.

    Min far är frisör i Jönköping. Under de senaste 35 åren det är mer än en gång en kund har kommit in och berättat för honom hur han ska klippa.
    –klipp 3cm där, lite längre därbak och kort runt öronen..  
    -Visst. säger far. 
    Sedan skiter han i vad kunden har sagt och klipper som kunden vill, och oftast lite snyggare. Detta gör kunden glad och som dessutom kommer tillbaka. 
    Han hade kunnat struntat i kundens önskan och gjort exakt som kunden sagt. Tror du då att kunden hade kommit tillbaka trots att han gjort exakt som kunden sagt?

    Hur får man reda på vad kunden vill?

    Det finns flera olika tekniker. Det kan vara ett frågeformulär, kortlekar med värderingsord, moodboards etc. Det finns dock 2 inriktningar på hur man tar reda på vad kunden vill ha. forarbete_1

    Första metoden är att göra ett grundligt förarbete för att sedan stämma av en eller två gånger. Detta kan gå katastrofalt dåligt om förarbetet slarvas med och kunden sparkar bakut vid leverans. Om man däremot verkligen tagit reda på vad kunden vill ha, involverat honom i processen och fokuserat på att det viktiga med hemsidan är inte utseendet utan funktionen/värdet för företaget, då är du kung . Smådetaljerna blir kanske inte som kunden tänkt sig men slutresultatet blir lysande. 

    Den andra metoden är att ställa några få frågor i början för att sedan regelbundet stämma av.  Metod två tar mycket tid, både för kunden och webdesignern. Det är småändringar på småändringar som spretar åt olika håll. Alla detaljer är ok men slutresultatet blir som bäst mediokert.

    Hur arbetar du?

    Kategori