Sociala medier gör inte företag sociala.

Det finns en ständigt ökande diskussion om sociala medier och hur företag kan ta tillvara på detta. Diskussionen drivs bland annat av Open source och transparens företrädare men jag ser två delar av ett företags användande av sociala medier, två delar med väldigt stora skillnader, väsenskilda om man räknar bort tekniken.

Ena sättet att använda sociala medier är att skapa “en snackis”. Företaget anlitar en byrå som hittar på något roligt, ett socialt experiment i kombination med video eller någon interaktiv historia som fuldansen som sprids som en harpest över youtube, facebook och twitter. Syftet är att skapa märkesmedvetenhet och uppmärksamhet, företaget sprider sin egen idealbild av sig själv. Det är socialt, men bara mellan oss som tittar, inte mellan oss och företaget.

Det andra sättet att använda sociala medier är att bjuda in till dialog. Företaget faciliterar en öppen dialog via sociala medier mellan företaget och kunder (nöjda, missnöjda, blivande och gamla). Där företaget vågar lyssna, ta emot feedback, berätta och delar med sig av saker utöver deras senaste fantastiska produkt.  Företaget kan ta hjälp av en byrå, men resultatet hänger helt på företagets engagemang och förståelse.

Första sättet är “enkelt” och kräver inte mycket förutom en rejäl slant till byrån. Inga krav på öppenhet, transparans, dialog eller önskan att ta till sig den massiva kunskapen kunderna har om företaget eller produkten/tjänsten.

Det andra sättet däremot. Det kräver en mental omställning som går rakt igenom hela företaget, från VD till vaktmästaren. Omställningen måste vara genuin och drivas av en förståelse och engagemang för sitt företag. Det ställer också ett otroligt krav på cheferna, lyckas dom förmedla företagets själ till alla anställda? Vi förutsätter nu att företaget har en god själ.  Lyckas dom få sina anställda att trivas på jobbet och känna sig stolta, stolta nog att berätta det för andra.

Fast igentligen är det nog ingen diskussion i sig, anställda har och kommer alltid prata med sina vänner om sitt jobb. Grejen är nu att pratet kan nå sjukt många på en galet kort tid.

Första sättet, det “enkla sättet” är helt valbart. Gör det om du vill.

Det andra sättet, det svåra och utmanande är inte valbart, sorry. Här blir det transparans by proxy , vare sig du vill eller inte. Dina anställda snackar om ditt företaget. Ditt val är om du vill leda diskussionen eller huka dig.

Ska du ha en chans  så måste du förvandla ditt företag till dina anställdas företag, ditt företag till kundernas företag. Vågar du det så kanske du har en chans. ;-)


5 svar till ”Sociala medier gör inte företag sociala.”

  1. Det finns bara ett val ;)

  2. Vilken bra artikeln. Det man skulle kunna lägga till är att om man väljer sätt nr 2 och sätter en strategi till det kan man få ett riktigt framgångsrikt deltagande på facebook.

  3. Äh, jag menar framgångsrikt inte bara i facebook utan i sociala medier som helhet. Man bör ju välja kanal efter var kunderna finns och inte tvärtom.

  4. […] som Brit Stakston värdigt reflekterar över har jag svårt att inte komma tillbaka till min egen blogpost och alldeles egna tes: Det finns inga sociala medier. Det finns inga sladdar, processorer, API´r […]

  5. […] kreativitet och Helsingborg – Sociala medier gör inte företag sociala. 26 October, 2010 – Finns bara ett val – delta på RÄTT […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *