Hur får man anställda eller företag att blogga? Jag har några spontana tips som jag gärna delar med mig. Fokus är på inkubatorsföretag.
- Företagsrådgivare, skriv själva, visa vägen.
- Var tydliga med att det ingår i inkubatorsprogrammet, som en naturlig del av företagsutvecklingen.
- Ge ett tema för var vecka, ex försäljning, administration, teamarbete, effektivitet, myndighetskontakter, erfarenheter, motgångar och medgångar.
- Be era skuggstyrelsemedlemmar och stödföretag gå in och kommentera bloggposter. Jag tror att det kan vara mycket motiverande för lift-företagen att skriva mer.
- 24h regeln, är personerna oroliga över att fördärva sitt liv eller osäkra på vad de kan dela med sig så be dom vänta 24 timmar innan de publicerar något. De kan även be någon av er företagsrådgivare eller medarbetare läsa igenom texten innan publicering.
- Förutom att skriva ett inlägg i veckan, be dom kommentera någon av de andra en gång i veckan.
- Sätt gränser, säg att de max får skriva 3 mellanrubriker och 1000 tecken, öka sedan till 1500 tecken för att sedan skriva valfritt antal. 1500 tecken kan verka mycket till en början, men det är knappt någonting när man väl börjar skriva.
- Börja med rubriker. När jag skriver börjar jag oftast med en huvudrubrik och tre mellanrubriker. Då har jag ramat in texten, och det blir lättare att fortsätta med brödtexten. Sedan blir det ofta att jag ändrar rubrikerna eller antalet.
- Skriv skriv skriv, det kommer vara mindre slipat i början, men övning ger färdighet. Företagen är trots allt i en inkubator och har utrymme att tabba sig lite.
- Feedback, ge endast feedback på positiva saker de första veckorna, en del har säkert ett mindre självförtroende (än vad som syns) och behöver uppmuntran för att komma loss.
Det finns naturligtvis massvis fler tips, särkilt om värdet av att blogga. Att skriva ger direkt verkan såsom marknadsföring, sökresultat och självreflektion, viktiga saker för alla företagare. Vad har du för tips?
Lämna ett svar