Vad är det kunden vill ha?

Hur tar man reda på vad kunden vill ha? Hur får kunden reda vad han vill ha?
En hammare är ett enkelt köp då de flesta kunder som vill köpa en hammare har ett specifikt behov, de behöver slå i en eller flera specifika spikar. De vet också hur en hammare fungerar och de vet hur stor den bör vara. Men det finns svårare köp.
I denna posten så använder jag en hemsida som exempel för ett svårare köp.

Kunden har alltid rätt, men säger ibland fel.

Det är svårt när man köper en kreativ process. Kunden vill ha något som ger ett visst resultat eller image. Det kan vara ett logotyp, hemsida eller trycksak. Hade kunden vetat exakt vad hon ville ha så hade hon sagt det, hade hon haft den tekniska kompetensen så hade hon nog också gjort det själv.  Så är oftast inte fallet. Vår uppgift är att förstå exakt vad det är vad kunden vill ha. Problemet är dock ofta att kunden tror sig veta vad hon vill ha, och framför allt hur det ska se ut.

Duktiga frisörer gör som kunden vill, utan som kunden säger.

Min far är frisör i Jönköping. Under de senaste 35 åren det är mer än en gång en kund har kommit in och berättat för honom hur han ska klippa.
–klipp 3cm där, lite längre därbak och kort runt öronen..  
-Visst. säger far. 
Sedan skiter han i vad kunden har sagt och klipper som kunden vill, och oftast lite snyggare. Detta gör kunden glad och som dessutom kommer tillbaka. 
Han hade kunnat struntat i kundens önskan och gjort exakt som kunden sagt. Tror du då att kunden hade kommit tillbaka trots att han gjort exakt som kunden sagt?

Hur får man reda på vad kunden vill?

Det finns flera olika tekniker. Det kan vara ett frågeformulär, kortlekar med värderingsord, moodboards etc. Det finns dock 2 inriktningar på hur man tar reda på vad kunden vill ha. forarbete_1

Första metoden är att göra ett grundligt förarbete för att sedan stämma av en eller två gånger. Detta kan gå katastrofalt dåligt om förarbetet slarvas med och kunden sparkar bakut vid leverans. Om man däremot verkligen tagit reda på vad kunden vill ha, involverat honom i processen och fokuserat på att det viktiga med hemsidan är inte utseendet utan funktionen/värdet för företaget, då är du kung . Smådetaljerna blir kanske inte som kunden tänkt sig men slutresultatet blir lysande. 

Den andra metoden är att ställa några få frågor i början för att sedan regelbundet stämma av.  Metod två tar mycket tid, både för kunden och webdesignern. Det är småändringar på småändringar som spretar åt olika håll. Alla detaljer är ok men slutresultatet blir som bäst mediokert.

Hur arbetar du?


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *