Kategori: Helsingborg

Nytt eller intressant om Helsingborg.


  • Lunchföreläsning på Ship

    image

    Uppdaterad

    Som vanligt så håller Helsingborgs marknadsförening lunchföreläsning på ship. Idag pratar Ilse Svensson de Jong om tio saker som företagare ska tänka på om nätet. Värt att lyssna på. Kolla in madelenejohansson på bambuser eller kolla eventet lunchföreläsning på Facebook. Ilse finns även på Ilspiration

     

    Kategori


  • Inspireras! Snyggt CV för Simon Zetterberg

    Jag har precis använt mig av teamfactorys tjänster Det är ett företag som bland annat skriver CV´n. Förr tyckte jag att alla skulle skriva sina egna CV´n, för att inte lura arbetsgivaren på det ena eller andra. Jag tycker fortfarande inte att man ska lura en arbetsgivare, det slår dessutom främst tillbaka på en själv, men det är faktiskt så att jag söker inte jobbet som CV-skrivare. Jag söker jobbet som ex projektledare, webbdesigner, handledare. Ska jag då ratas för att jag är kass på att skriva just CV´n? Det vore ju puckat.

    Därför tog jag tillvara på deras erbjudande och lät dem skriva mitt CV. Efter att ha skickat in alla gamla CV´n och svarat på en rejäl dos frågor levererade dom något riktigt bra. Det var mina ord, mina formuleringar men med en finess som är värt varenda krona. CV´t var ännu mer jag än om jag hade skrivit det själv. 

    Jag kan inte annat än rekommendera teamfactorys tjänster, trevliga och snabba är dom dessutom.

    Kategori


  • Länkfel med sociala medier för H+

    Det har blivit fel med länkarna här. Gå hit för att komma till den riktiga posten

    Kategori


  • H+ sociala medier lyfter Helsingborg stad

    Jag har varit lite hård mot h+-projektet i tidigare poster bland annat i rond ett och rond 2. Nu smiskar dom mig däremot på fingrarna (nästan i varje fall).

    H+ kan kort beskrivas som ett av Sveriges mest spännande stadsförnyelseprojekt. Under den kommande 20-årsperioden ska Helsingborgs södra centrala stadsdelar planeras, utvecklas och förnyas.

    H+ webbnärvaro

    Efter att har varit med i deras fokusgrupper för deras nya web och sagt mitt så började jag fundera på hur deras fanpage stod sig gentemot andra kommuner och deras projekt. Ju mer jag jämförde desto stoltare Helsingborgare blev jag. Detta beror mycket på kommunikationsavdelningen på h+ och deras närmsta chefer som låter H+ vara det experimentella, gränsöverskridande och lättillgängliga projekt som det är tänkt att vara, oavsett om det är deras utställning, fanpage eller blivande webb. Ytterst ansvariga är kommunikationsdirektör Birgitta Darrell och Stadsdirektör Palle Lundberg. All cred till dom som låter projektet följa sina ledstjärnor och ta beslut så nära verksamheten som möjligt.

    H+ jämfört med andra kommuner och projekt

    För att räkna på procent och antal har jag använt Facebook (!) och Wolfram Alpha. Siffrorna kan vara avrundade i vissa fall. Jag har inte admin-statistik från pagen om antalet helsingborgsbor som är fans eller antalet besökare per månad av ickefan etc. Alla siffror räknas utifrån 1775 fans.  Valet av andra kommuner och projekt bygger på en undersökning av vilka kommuner som ses som de framgångsrikaste på facebook.

    Av Helsingborgs invånare är 2% fan till ett av kommunens projekt H+ fanpage. Det kan verka som staden har ett oproportionerligt stort engagemang på en så liten grupp. Varje person på facebook har dock i snitt 120 vänner där. Det innebär att varje gång något fan skriver på h+ wall kan 120 personer se det. Sedan den 26 januari 2011 har 20 enskilda personer agerat på fanpagen. Det innebär att ca 2400 har fått en blänkare om h+ på 22dagar (det blir 40 000 blänkare på ett år enbart pga. fans interaktioner).  

    Varje inlägg som h+kontoret gör går ut till 1775 fans, kontoret har under de senaste 17 dagarna gjort 10 inlägg, Varje intresserad medborgare/fan får alltså ca 214 per år. H+ vill ha ambassadörer för H+, detta är ett utmärkt sätt att föra ut kunskap till de som inte har facebook eller inte har hittat fanpagen.

    När du googlar efter  “helsingborg fanpage” så hittar du h+ fanpage på en femteplats på googles förstasida, varken Malmö, Göteborg eller Stockholm kommer ens på första sidan vid motsvarande sökning. Helsingborgs stad har 411 fans på facebook , H+ projektet har 1773 fans. Till synes kan det verka lite orättvist, men här har Helsingborgs stad en ypperlig möjlighet att dra trafik från h+ till stadens webbplats för att allmänheten ska få en ännu större bild av Helsingborg. Malmö stad har flertalet nischade pages som medveten strategi för att lyfta fram det unika i i malmö, och dra besökare till malmo.se

    Hur ser det då ut jämfört med andra?
    • H+ fanpage har större antal fans än hela Eskilstuna  kommun som har 3% och räknas som en av de mest framstående kommuner på facebook.
    • Göteborg har mindre än 4%
    • Karlstads har 6%

    H+ projektets siffror är imponerande om man jämför med att ovan nämnda är kommuner och inte projekt.

    Jämför man med Projektet Citytunneln i Malmö som har 0.1% fans av Malmös invånare, så har h+ 20ggr fler fans! Tilläggas bör att de är färdiga med sitt projekt och h+ har knappt börjat.

    Summa:

    H+ har fantastiskt mycket mer att lära sig och jag ser fram emot när dom på allvar ger sig ut på Flickr, twitter, youtube och bambuser. Hittils har dom dock visat att:

    • H+ är ett kreativt gränsöverbrygga projekt som är intresserade av Helsingborg stads medborgare.
    • H+ tar tillvara på de möjligheter sociala medier ger och använder dessa på ett sunt och medvetet sätt.
    • Helsingborg stad kan sätta sitt namn på kartan tillsammans med deras projekt h+.
    • Helsingborg stad har modet att låta h+ vara experimentell, gränsöverskridande och lättillgängliga och  stå ut jämfört med deras linjeverksamhet.

    Kategori


  • Det finns inga faror på nätet

    imageDet finns inga faror på nätet. Farorna finns i det vardagliga livet

    Dagens gästbloggare heter Peter Höjman. Peter driver bland annat sin egen firma Protecty och håll Sverige fritt bloggen. Han bloggar även privat på www.nolingo.se och Twitter.

    Helsingborgs Dagblad berättar i en artikel om två lokalpolitiker som skrivit en motion om att unga måste varnas för ”farorna på nätet” efter att två flickor mellan 9 och 14 år utsatts för övergrepp ”via internet”. – Skolan informerar redan om tobak, alkohol och narkotika, vi anser att man ska informera även om farligheterna på nätet. Det finns många exempel på att det behövs, säger kommunalrådet Ingela Andersson (S).

    Jag blir både förbannad och illa berörd när jag läser sån skit. För det första: Internet är det största som hänt mänskligheten sedan vi uppfann hjulet och språket. Internet, som bara funnits i 15 år, kommer att förändra mänskligheten för all framtid på ett sätt som vi inte kan överblicka idag. Att framställa internet som en källa till fara likställd med tobak, alkohol och narkotika visar på inte bara klassisk moralpanik och ett slarvigt språkbruk utan också på djup okunskap om internets funktion och betydelse och om sociala medier och kommunikation över internet som företeelse.

    För det andra: när ska vi lära oss att det finns inget näthat, det finns människor som hatar (och som spridet sitt hat via nätet)? Övergrepp sker inte PÅ internet, de sker i verkligheten (kanske efter en kontakt via internet)! Internet är en distributionskanal för information, inget annat. Semantik kan tyckas men det är viktigt att vi, och särskilt journalister och politiker, håller ordning på begreppen annars riskerar vi att debatten snedvrids och att vi missar det som vi verkligen borde fokusera på och misskrediterar något som vi borde prisa.

    Det är i det vardagliga livet som farorna finns. Övergrepp, misshandel och våldtäkter sker varje dag, hela tiden runt om oss och antalet brott är tusenfalt större än det som sker efter kontakter via internet. Så om skolan ska informera om faror så vill jag att de informerar om faror på krogen, faror på bussar, faror på lekplatser, faror i hemmet, ja om alla platser och situationer där man kan råka illa ut, inte sprida en felaktig skrämselpropaganda om ”farorna på nätet”.

    Det är människorna bakom tangentborden som kan vara farliga, inte relationer med andra människor via internet. Våra barn behöver inte informeras om farorna på nätet, våra barn behöver lära sig källgranskning, riskbedömning och sunt förnuft. Sådan kunskap som man behöver i alla situationer i livet, på nätet eller inte.

    Det är inte internet som är farligt utan det är verkligheten. Det är det vi måste lära våra barn, inget annat!

    Kategori


  • Informatör, vad gör en sådan nu för tiden?

    femar

    Jag hittade precis en anställningsannons på offentliga jobb. De söker en informatör. Informatör? vad gör en sådan nu för tiden?

    En stor del av arbetsbeskrivningen går ut på att sköta webben och sociala medier. Vad ska man då med 5 års erfarenhet till. Vad i hela världen kräver 5 års erfarenhet för att klara av? Visst, läkare och astronauter kanske, men en informatör?

    Till och med Sveriges informationsförening är i identitetskris när det gäller begreppet informatör. Jag är allmänt förundrad, både att man använder titeln informatör och man ska ha 5 år erfarenhet av webben. Ligger jag för långt i framkant så jag inte ser min faktiska omgivning, eller är min förundran berättigad?

     

    Tips från mitt perspektiv

    • Referenser referenser referenser, minst tre stycken.
    • Portfolio, har personen en sådan, ligger den på nätet?
    • Googla personen, ska personen sköta webben bör personen redan ha en aktiv närvaro på nätet.

    Kategori