Kategori: Sociala medier


  • Kan Pinterest användas av företag?

    Pinterest har spridit sig som en löpeld över nätet. Framgången beror på att foton, som tjänsten är uppbyggd på, tilltalar på ett helt annat sätt än vad text gör.

    Den stora frågan ur mitt perspektiv; kan företag, kanske till och med b2b-företag använda sig av Pinterest i sin marknadsföring?

    Sammanfattning efter en kort research:
    Pinterest har främst två användningsområden och en stor fördel.

    – Branding, Du kan visa upp ditt företag som ett attraktivt företag och en spännande arbetsgivare.
    – Du kan showcasea dina produkter eller tjänster. Säljer du kläder, inredning och bakverk (!) så är tjänsten given.
    – Fördelen med Pinterest är att den inte är diskussionsdriven. Ditt företag behöver inte (eller sällan) svara på kommentarer som på en blogg eller facebook.

    Citat av Brian Gardner:
    Showcase your company’s personality. Pinterest focuses heavily on lifestyle, meaning it’s a good idea to showcase your company’s personality on a special board dedicated to that. Customers like getting a peek behind the scenes of a brand, knowing there are real people working to create the products or services your company produces.”

    Good SEO. Okay, the main premise to Google’s success is back links so it makes sense that the links could be beneficial. We also know that social networking is becoming a huge part of search. That being said, don’t try to only use Pinterest for SEO, but be more concerned with interacting and pinning valuable content.”

    Search – And finally, Pinterest is awesome for searching. In fact I found way cooler results while searching for “iPhone cases” than I did using Google or Google Images. This means your products could be found on Pinterest even to people NOT following you yet. Google better watch themselves or buy out Pinterest quick!”

    Läs vidare:
    http://www.newincite.com/implement-marketing/social-mediaweb-2-0/4-ways-b2b-marketers-can-benefit-from-pinterest/
    http://www.business2community.com/pinterest/a-b2b-marketers-guide-to-pinterest-0130023
    http://blog.emoderation.com/2012/02/pinterest-part-v-100-brands-on.html/
    http://skyje.com/2012/01/pinterest/

    Exempel på företag som använder Pinterest:
    http://pinterest.com/marketingprofs/
    http://pinterest.com/generalelectric/

    http://pinterest.com/denuology/

    http://pinterest.com/nordstrom/pins/

    http://pinterest.com/wholefoods/

    http://pinterest.com/homeaway/

    http://pinterest.com/newsweek/

    http://pinterest.com/mashable/

     Slutligen en stor fråga:
    Varför har svenska företag valt att inte använda Pinterest? Eller är vi helt enkelt sena på bollen?

    Du kan läsa mer om Pinterest ur ett annat perspektiv på Deepedition DigitalPR av Deeped Niclas Strandh

    Kategori


  • Jobb sökes inom sociala medier

    Efter att jobbat med sociala medier hos Sigma och ID kommunikation i snart ett år så har mitt uppdrag nu kommit till avslut. Det har varit en spännande tid där jag har lärt mig oerhört mycket. Jag har fått vara med om att driva sociala medier både inom 1000+ företag, regionala organisationer och små organisationer.

    Kärnan är alltid densamma, framtagande av effektkartor, sättande av mål, valen av verktyg och slipning av rutiner.
    Skillnaden i verkställande är dock milsvid. I vissa organisationer räcker det med att vända sig om till kollegan och fråga, i andra är det en lång beslutsprocess. Inget är dock bättre eller sämre, bara olika.

    Jag hade det i tankarna innan, men under året har jag fått en ännu starkare övertygelse; sociala medier handlar inte om medierna. Det handlar om människor. Människor som utbyter idéer, tankar och erfarenheter, kring livet i stort, men även om produkter, tjänster och brands (känslan av varumärken). Detta är något som företag måste och kan ta tillvara på.

    Vad är det då som krävs av ett företag för att lyckas med kommunikationen i sociala medier? Det är två saker:
    Utåt; kunden ska uppleva det informativt, utbildande och roligt.
    Inåt; arbetet ska vara förankrat i ledningen och integrerat i övrig verksamhet.

    Arbetet ska inte och vill inte vara en enskild del. Det får inte vara ännu en del av ett pajdiagram, det måste vara ett genomgående lager som spänner genom alla sektorer.

    För att nå dit så är det visserligen ett hårt och långsiktigt arbete, men framför allt är det roligt och utmanande.

    Summa: Söker ni någon med erfarenhet, förståelse passion för sociala medier. Ring 0733 31 06 46 eller maila zetterberg@ximon.se.

    Du kan hitta mitt cv på Linkedin:
    www.linkedin.com/in/simonzetterberg

    Kategori


  • Definition på sociala medier

    Sociala medier: Text, video, ljud och foto som lätt kan delas vidare och diskuteras där det publiceras.

    No less, much more.

    Kategori

    ,

  • Få jobb inom sociala medier

    Jag är lyckligt förunnad att jobba med detta på heltid. Det har dock varit en krokig väg men nu gör jag det och det är fantastiskt roligt, oftast ;)

    Hur får man då ett jobb inom sociala medier?

    Principerna är samma som för de flesta drömjobb.

    1, Gör det du vill göra, innan du får en anställning där du kan göra det. Vill du bli make-up artist, börja med att sminka dina vänner.
    2, Våga ta kontakt med personer inom branschen. Ingen kommer ringa dig om du sitter hemma i soffan och slöar.
    3, Gör din hemläxa, läs på, öva och slipa dina kunskaper och färdigheter.
    4, Gör inget gratis. Frågar ett företag om du vill göra något gratis ”du får ju massvis med värdefulla kontakter.. ”, säg nej. Ingen värderar någon eller något som är gratis.

    Sist men inte minst: Ihärdigt, generositet och trevlighet ger resultat.

    Kategori

    ,

  • Sociala medieexperter och nakna klädförsäljare.

    Jag är nyfiken på ett ofta förekommande fenomen: Företag och personer som säljer tjänster inom sociala medier, samtidigt som de knappt är närvarande själva.

    Känns inte det som en naken klädförsäljare eller körkortslös taxichaufför?

    Jag hittade härom dagen ett sådant företag. Eftersom jag inte fann några cases eller referenser så skickade jag ett mail där jag frågade efter detta. Jag fick som svar att de inte delade ut några referenser och inte ville berätta hur de arbetade. Däremot kunde dom skicka en konsult.

    Det är upp till var och en att välja hur man vill arbeta, men om jag hade ett eget företag skulle jag:
    1, Själv varit aktiv på sociala medier och haft mitt företag aktivt där.
    2, Mer än gärna visat upp referenser och cases.
    3, Berättat hur själva processen ser ut när jag arbetar. Inte i detaljplan men i stora drag.

    Hur tänker ni kring det här?

    Kategori

    ,

  • Föreläsning om sociala medier för nyföretagare på drivhuset i Malmö.

    Hur kan nystartade eller små företag använda sig av sociala medier; på samma sätt som stora företag.
    Stora företag har en viss fördel som att ha dedikerade personer som konstant använder olika medier. En nackdel är dock att det lätt blir opersonligt, snarare en kundtjänstfunktion eller en kampanjkanal.
    Fördelen med att vara ett litet företag är att kunden kan få kontakt med de som verkligen gör det som företaget gör. Du kan få kontakt med den som säljer kashmirhalsduken eller bakar de där fantastiska tårtorna.

    Främsta fokus för ett företag är att göra sin grej och sälja den. I början är det dock ganska vanligt att tiden inte är fullbelagd. Den tiden kan du med gott samvete bland annat arbeta med sociala medier. Det kan vara att rekrytera, marknadsföra, branda eller ha ett omvärldsspan.

    För att läsa mer om Drivhuset

    Senare ikväll kommer jag lägga upp länken till materialet som jag använde. Största värdet finns i länkarna, gå in på dem för att förkovra dig.

    Länk till presentation

    Kategori

    ,