Kategori: Sociala medier


  • Från skärmstirrande till solbränna.

    Inriktningen på denna blogg har varit digital kommunikation och då gärna på en nördnivå. En nivå som gemene man inte är på.

    Det finns dock så många som är så mycket bättre än jag (jardenberg, deeped och Beata Wickbom) på att ta hitta, analysera och presentera nätet.  Så jag släpper det bollen helt enkelt. Det kommer fortfarande bli en del om nätet, men på en nivå där gemene man är på. Som hur twitter funkar (inte API’n alltså), hur man kan ändra timelinen på facebook eller använda evernote till vardagsbestyr.

    Det kommer även fortsättningsvis bli en del lifehack; kluriga sätt på att göra vardagen lite smartare och roligare.

    Den nya på ximon.se som kommer växa fram, är träning, friluft och grupprocess. Det kan verka som en märklig blandning men de flyter ofta ihop, särskilt för mig.  Varför denna inriktning? Jag har de senaste veckorna åter arbetat på en kursgård som heter Vidablick, och Vidablick får en att börja fundera över livet.
    Jag har det senaste året suttit framför en dator och dött mentalt. Nu efter ha kunnat vara ute hela dagar, tagit en kopp kaffe med hela Vättern som utsikt, handlett grupper i process och höghöjdsutmaningar och fått en skön solbränna så vet jag vad jag vill göra, jag vill vara ute.

    Detta innebär inte att jag kommer sluta ta webbuppdrag, lämna branschen helt, lägga telefonen på hyllan och paddan under sängen. De kommer fortfarande vara med, men som ett verktyg och inte ett intresse (nu ljuger jag lite..).

    Summa:
    ximon.se kommer jag dela de saker som kan vara intressanta för andra människor. Sociala medier i vardagen, lifehack, frilufts och grupputveckling.
    Vill du däremot läsa mer om mitt dagliga liv, kom gärna till simonzetterberg.se.

    ps. Jag tar naturligtvis glatt emot webuppdrag som fyller ett syfte för ditt företag, men ännu hellre träffar jag din arbetsgrupp ute någonstans för att slipa och hjälpa er mot att bli ett sammansvetsat, glatt och effektivt team :)

    /simon

    Kategori

    ,

  • Tips för livesändning

    Tips för en lyckad livesändning:
    Testa setupen, flera gånger, hemma & på plats, ju mer avancerad desto fler saker som kan(kommer) gå fel.

    En fet lina är sjukt viktigt, det är en av de vanligaste orsakerna till att det skiter sig.

    Gaffatejp, tejpa fast saker och sladdar.

    En tydlig runsheet, Vem ska prata om vad, var och när.

    Vilken kanal ska ni ta in feedback och frågor? Är ni inte i chatten, hänvisa till ex Twitter.

    Ljud är viktigare än bild. Försök få in ljudet via mixerbordet.

    En sista sak, som jag tror kan vara orsaken till fethackande, efter att du avslutat en session, vänta 10 sekunder tills du kör igång igen. Det kan ha något med buffring att göra(?). Det räddade antagligen våra sista sändningar idag.

    +10(k) saker till..

    Kategori


  • Joakim Jardenberg och Helsingborg2035

    För ett tag sedan anordnade Helsingborg stad en workshop kring hur Helsingborg ska se ut i framtiden. Du kan läsa mer om den på deras blogg www.helsingborg2035.se.

    En av talarna var ingen mindre än Joakim Jardenberg.

     

    För att se fler filmer från workshoppen, gå till min youtubekanal

    Kategori

    , ,

  • Vad tyckte förra chefen om mig?

    Man kanske inte ska (i Sverige) promota sig själv för mycket. Men referensen från min chef gjorde mig väldigt glad, därför vill jag dela med mig av den.

    ” Simon har arbetat som social media konsult åt Sigma och jag har bara gott att säga om både hans personlighet och hans kompetens. I en slimmad organisation som Sigmas är det nödvändigt att medarbetarna har förmågan att arbeta självständigt och proaktivt. Simon är självständig, tar egna initiativ, söker den information han behöver och föreslår lösningar utifrån verksamhetens behov och hans kompetens inom området. Jag upplever även att Simon är ödmjuk och prestigelös vilket gör det extra roligt att arbeta tillsammans med honom.”
    Anna Helton, Kommunikationschef Sigma

    Kategori


  • Var hittar jag ID’t till min fanpage?

    För att hitta ID’t till din fanpage går du först till din sida, ex www.facebook.com/tindraz. (henne måste du gilla först, annars går det inte;)
    Ok, väl inne på din fanpage så byter du ut ”www” mot ”graph” i adressen. Alltså www.facebook.com/tindraz mot graph.facebook.com/tindraz. Då får du upp ett fönster med massa kod. De femton siffror som dyker upp på första raden är ditt ID.

    Lycka till.

    Kategori


  • Nytt kvalitétssäkrat och snyggt CV.

    Sådär, nu är mitt officiella CV ut, Stort tack till L, @nollpunkt, @tobbetrasig och @Thereze_se och fler för tålamod, feedback och rättstavning.

     

    Kategori