Brukar din tankar från jobbet smyga med hem, och listan hemifrån mala i huvet när du är på jobbet?

För att kunna släppa saker, särskilt när du inte ens kan göra något åt dem så gäller det att sätta dem i rätt kontext. Gör du det är det lättare att fokusera på det du har framför dig, oavsett om det är en dator eller frugan.

Varje gång du får en idé som inte hör hemma just där du för tillfället är, fysiskt eller mentalt så skriv ner den (bara det avlastar hjärnan) på närmaste medie, oavsett om det är en servett, post-it eller evernote. På samma lapp skriver du ner i vilken kontext du ska göra den i. Jag brukar vanligtvis använda @hemma, @tåget eller @id (jag arbetar på id kommunikation).

Eftersom jag har flera olika projekt samtidigt i olika kontexter så brukar jag dessutom skriva till vilket projekt det handlar om. Till exempel #utvecklingssamtal, #laga bilen eller #ximon.se.
En anteckning kan vara:

Översätt språkfilen på bloggen. @hemma #ximon.se

När jag sedan kommer hem, så vet jag vad som ska göras när jag arbetar med bloggen.

Varför ska du använda @ och #? Att skriva ner dem gör det lättare att senare se vad noteringen handlar om. Om du dessutom använder din mail eller evernote (vad som än har en sökfunktion) så blir det mycket lättare att hitta rätt anteckningar.

Frågor på detta?