Kategori: News


  • Sociala medieexperter och nakna klädförsäljare.

    Jag är nyfiken på ett ofta förekommande fenomen: Företag och personer som säljer tjänster inom sociala medier, samtidigt som de knappt är närvarande själva.

    Känns inte det som en naken klädförsäljare eller körkortslös taxichaufför?

    Jag hittade härom dagen ett sådant företag. Eftersom jag inte fann några cases eller referenser så skickade jag ett mail där jag frågade efter detta. Jag fick som svar att de inte delade ut några referenser och inte ville berätta hur de arbetade. Däremot kunde dom skicka en konsult.

    Det är upp till var och en att välja hur man vill arbeta, men om jag hade ett eget företag skulle jag:
    1, Själv varit aktiv på sociala medier och haft mitt företag aktivt där.
    2, Mer än gärna visat upp referenser och cases.
    3, Berättat hur själva processen ser ut när jag arbetar. Inte i detaljplan men i stora drag.

    Hur tänker ni kring det här?

    Kategori

    ,

  • Sätt saker i rätt kontext. (sammanhang)

    Brukar din tankar från jobbet smyga med hem, och listan hemifrån mala i huvet när du är på jobbet?

    För att kunna släppa saker, särskilt när du inte ens kan göra något åt dem så gäller det att sätta dem i rätt kontext. Gör du det är det lättare att fokusera på det du har framför dig, oavsett om det är en dator eller frugan.

    Varje gång du får en idé som inte hör hemma just där du för tillfället är, fysiskt eller mentalt så skriv ner den (bara det avlastar hjärnan) på närmaste medie, oavsett om det är en servett, post-it eller evernote. På samma lapp skriver du ner i vilken kontext du ska göra den i. Jag brukar vanligtvis använda @hemma, @tåget eller @id (jag arbetar på id kommunikation).

    Eftersom jag har flera olika projekt samtidigt i olika kontexter så brukar jag dessutom skriva till vilket projekt det handlar om. Till exempel #utvecklingssamtal, #laga bilen eller #ximon.se.
    En anteckning kan vara:

    Översätt språkfilen på bloggen. @hemma #ximon.se

    När jag sedan kommer hem, så vet jag vad som ska göras när jag arbetar med bloggen.

    Varför ska du använda @ och #? Att skriva ner dem gör det lättare att senare se vad noteringen handlar om. Om du dessutom använder din mail eller evernote (vad som än har en sökfunktion) så blir det mycket lättare att hitta rätt anteckningar.

    Frågor på detta?

    Kategori

    ,

  • Att få saker gjort, vad är ditt nästa steg?

    Vad är det som gör att en del (du) inte får tummen ur att göra vissa saker?

    Det finns massvis med böcker, kurser, utbildningar, kalendrar och appar som kan hjälpa dig att bli effektivare. Leta runt i hela floran och hitta det som funkar för dig. Men tills dess, om du någonsin får det gjort förstås ;) så kan jag rekommendera en teknik som kan göra väldigt stor skillnad i vardagen, oavsett om du är på jobbet eller hemma. Det krävs dessutom inga appar,  dyra kalendrar eller postits..

    Vad är ditt nästa steg?

    Svårare än så är det inte. Om du ska göra något, vad är ditt nästa fysiska move för att få det gjort?

    Vi kan ta ett exempel. Du har skrivit ner i din kalender: ”Ge frugan en present på hennes födelsedag”. I mitt fall brukar det vara att springa ner till konsum samma dag klockan 7 när det öppnar och köpa en pocketbok, något som sällan eller aldrig har gått hem..

    Vad behövs för att ge en present? Att ha köpt en present förstås, för att göra det måste du ha åkt till en affär. Men ”åka till en affär och köp en present till frun” är fortfarande för diffust.  Hur vet du vilken present du ska köpa? Du måste ju ta reda på vad hon vill ha.

    Men hur ska du ta reda på det? Ring en av hennes kompis och fråga. Så i kalendern står det nu: ”ring en kompis till frugan och fråga vad hon önskar sig”. Mycket bättre, men fortfarande diffust. Vem ska du ringa? Vem känner henne bäst?

    Du kommer på att hennes arbetskamrat och barndomsvän Anna antagligen känner henne bäst. Du raderar senaste noteringen i din kalender och skriver istället ”ring Anna om vad frugan helst vill ha”.

    Problemet är att du inte har hennes nummer, tiden drar iväg och du börjar fundera på vilka pocketböcker som finns.. Du ställer dig frågan igen, vad är ditt nästa steg? För att ringa Anna måste du ta reda på hennes telefonnummer. För att ta reda på hennes telefonnummer använder du  hitta.se. För att använda hitta.se behöver du en device och uppkoppling.

    Nästa fysiska move är alltså att sätta dig vid datorn. Du kan sedan ringa Anna och fråga, åka till rätt affär, köpa rätt sak och överraska frun på samma dag som hon fyller år och ge henne en present som hon verkligen vill ha. Hela processen tar max en minut.

    Det är vad ”nästa steg” innebär. Du tar ditt uppdrag/todo, Delar ner den tills du vet exakt vad ditt nästa steg är.

    Nu har du inga ursäkter längre för att inte köpa en fin present, rensa garaget, tömma inkorgen, planera resan eller fixa bilen inför vintern.

    Kategori

    ,

  • Tre favoritappar för Android

    Jag har tre favoritappar som jag dagligen använder. Picplz, Todolist och spool.

    Picplz, Instagrams kusin. Enkel att använda, bra filter och du kan dela vidare foton till facebook, tumblr, twitter, flickr, posterous, foursquare, dropbox och mixi.

    Todolist, en avancerad gtd-app som du kan länka till toodledo. Toodledo kan för övrigt kännas överväldigande till en början och det tog flera gånger innan jag kom över tröskeln. Det är det dock värt, nu går inte en dag utan att jag fyller på, checkar av och håller reda på mina projekt. Appen finns även till Ipad.
    För dig som vill ha en enklare app rekommenderar jag wunderlist som även finns till android, alla appleprodukter och webb.

    Spool, är readitlater på steroider. Istället för att bara spara text så kan man även spara filmer för att se dessa offline. En räddare i nöden när jag pendlar mellan Helsingborg och Malmö.  Appen finns även till Ipad.

    Kategori

    ,

  • Vassare fokus på ximon.se

    Ximon.se har hittils varit en blandning av personligt, lite privat,  sociala medier och lifehack. Efter en hel del funderande har jag bestämt mig för att fokusera på bloggens rubrik; digital kommunikation, sociala medier och lifehack.

    Foto: Eva Kronfält

    Alltså mindre om mig som person och mer om mitt intresse. Nivån kommer även ändras. Efter att ha varit på och hållt workshops om sociala medier så har jag märkt att den generella kunskapen bland företagare fortfarande är ganska grund. Därför väljer jag att hålla det ganska basic, åtminstånde rent tekninskt. Syfte, strategi och handlingsplaner kommer jag däremot fördjupa mig i.

     

    För er som vill veta mer så har jag delat upp min närvaro på flera platser, så ni kan läsa om det ni är intresserade av.

    Diskussioner och frågor, cirkla in mig på google+
    För blandade uppdateringar, lite gnäll, åsikter och några schyssta länkar om marknadsföring och sociala medier, följ mig på twitter.
    Mer personligt, facebook såklart.
    Dagsuppdateringar som inte platsar in på ximon.se eller facebook, välkommen till Tumblr.

     

    Hälsningar Simon Zetterberg

    Kategori


  • Föreläsning om sociala medier för nyföretagare på drivhuset i Malmö.

    Hur kan nystartade eller små företag använda sig av sociala medier; på samma sätt som stora företag.
    Stora företag har en viss fördel som att ha dedikerade personer som konstant använder olika medier. En nackdel är dock att det lätt blir opersonligt, snarare en kundtjänstfunktion eller en kampanjkanal.
    Fördelen med att vara ett litet företag är att kunden kan få kontakt med de som verkligen gör det som företaget gör. Du kan få kontakt med den som säljer kashmirhalsduken eller bakar de där fantastiska tårtorna.

    Främsta fokus för ett företag är att göra sin grej och sälja den. I början är det dock ganska vanligt att tiden inte är fullbelagd. Den tiden kan du med gott samvete bland annat arbeta med sociala medier. Det kan vara att rekrytera, marknadsföra, branda eller ha ett omvärldsspan.

    För att läsa mer om Drivhuset

    Senare ikväll kommer jag lägga upp länken till materialet som jag använde. Största värdet finns i länkarna, gå in på dem för att förkovra dig.

    Länk till presentation

    Kategori

    ,