• ipadio: Simon’s phlog – 1st phonecast

    Listen to my latest phonecast

    Kategori


  • Länkfel med sociala medier för H+

    Det har blivit fel med länkarna här. Gå hit för att komma till den riktiga posten

    Kategori


  • H+ sociala medier lyfter Helsingborg stad

    Jag har varit lite hård mot h+-projektet i tidigare poster bland annat i rond ett och rond 2. Nu smiskar dom mig däremot på fingrarna (nästan i varje fall).

    H+ kan kort beskrivas som ett av Sveriges mest spännande stadsförnyelseprojekt. Under den kommande 20-årsperioden ska Helsingborgs södra centrala stadsdelar planeras, utvecklas och förnyas.

    H+ webbnärvaro

    Efter att har varit med i deras fokusgrupper för deras nya web och sagt mitt så började jag fundera på hur deras fanpage stod sig gentemot andra kommuner och deras projekt. Ju mer jag jämförde desto stoltare Helsingborgare blev jag. Detta beror mycket på kommunikationsavdelningen på h+ och deras närmsta chefer som låter H+ vara det experimentella, gränsöverskridande och lättillgängliga projekt som det är tänkt att vara, oavsett om det är deras utställning, fanpage eller blivande webb. Ytterst ansvariga är kommunikationsdirektör Birgitta Darrell och Stadsdirektör Palle Lundberg. All cred till dom som låter projektet följa sina ledstjärnor och ta beslut så nära verksamheten som möjligt.

    H+ jämfört med andra kommuner och projekt

    För att räkna på procent och antal har jag använt Facebook (!) och Wolfram Alpha. Siffrorna kan vara avrundade i vissa fall. Jag har inte admin-statistik från pagen om antalet helsingborgsbor som är fans eller antalet besökare per månad av ickefan etc. Alla siffror räknas utifrån 1775 fans.  Valet av andra kommuner och projekt bygger på en undersökning av vilka kommuner som ses som de framgångsrikaste på facebook.

    Av Helsingborgs invånare är 2% fan till ett av kommunens projekt H+ fanpage. Det kan verka som staden har ett oproportionerligt stort engagemang på en så liten grupp. Varje person på facebook har dock i snitt 120 vänner där. Det innebär att varje gång något fan skriver på h+ wall kan 120 personer se det. Sedan den 26 januari 2011 har 20 enskilda personer agerat på fanpagen. Det innebär att ca 2400 har fått en blänkare om h+ på 22dagar (det blir 40 000 blänkare på ett år enbart pga. fans interaktioner).  

    Varje inlägg som h+kontoret gör går ut till 1775 fans, kontoret har under de senaste 17 dagarna gjort 10 inlägg, Varje intresserad medborgare/fan får alltså ca 214 per år. H+ vill ha ambassadörer för H+, detta är ett utmärkt sätt att föra ut kunskap till de som inte har facebook eller inte har hittat fanpagen.

    När du googlar efter  “helsingborg fanpage” så hittar du h+ fanpage på en femteplats på googles förstasida, varken Malmö, Göteborg eller Stockholm kommer ens på första sidan vid motsvarande sökning. Helsingborgs stad har 411 fans på facebook , H+ projektet har 1773 fans. Till synes kan det verka lite orättvist, men här har Helsingborgs stad en ypperlig möjlighet att dra trafik från h+ till stadens webbplats för att allmänheten ska få en ännu större bild av Helsingborg. Malmö stad har flertalet nischade pages som medveten strategi för att lyfta fram det unika i i malmö, och dra besökare till malmo.se

    Hur ser det då ut jämfört med andra?
    • H+ fanpage har större antal fans än hela Eskilstuna  kommun som har 3% och räknas som en av de mest framstående kommuner på facebook.
    • Göteborg har mindre än 4%
    • Karlstads har 6%

    H+ projektets siffror är imponerande om man jämför med att ovan nämnda är kommuner och inte projekt.

    Jämför man med Projektet Citytunneln i Malmö som har 0.1% fans av Malmös invånare, så har h+ 20ggr fler fans! Tilläggas bör att de är färdiga med sitt projekt och h+ har knappt börjat.

    Summa:

    H+ har fantastiskt mycket mer att lära sig och jag ser fram emot när dom på allvar ger sig ut på Flickr, twitter, youtube och bambuser. Hittils har dom dock visat att:

    • H+ är ett kreativt gränsöverbrygga projekt som är intresserade av Helsingborg stads medborgare.
    • H+ tar tillvara på de möjligheter sociala medier ger och använder dessa på ett sunt och medvetet sätt.
    • Helsingborg stad kan sätta sitt namn på kartan tillsammans med deras projekt h+.
    • Helsingborg stad har modet att låta h+ vara experimentell, gränsöverskridande och lättillgängliga och  stå ut jämfört med deras linjeverksamhet.

    Kategori


  • Sociala medier, journalistik och makten i historien.

    I dyningarna av Katrineholms kommunchef och Katrineholmskuriren rabalder som Brit Stakston värdigt reflekterar över har jag svårt att inte komma tillbaka till min egen blogpost och alldeles egna tes: Det finns inga sociala medier. Det finns inga sladdar, processorer, API´r och servrar som är sociala, lika lite som det finns blyertspennor och block som skriver egna artiklar. Det är bara människor och djur som kan vara sociala. Däremot finns det medier som faciliterar social interaktion. Medier som vi kan använda för att förstärka kommunikation, som är grunden för att kunna vara sociala.

    I stora ojämna drag har kommunikationshistorien sett ut så här:

    Till en början använde vi kommunikationskanaler som nådde en efter en, saker som hällristningar, papyrus, lertavlor och vaxtavlor. Inte så spännande saker även om de var banbrytande då. Efter hantverksprylarna kom maskinerna, Vi lärde oss att trycka böcker och antagligen strax därefter reklamblad. Informationen nådde fler och snabbare. Med det var fortfarande inte så socialt även om man kunde via postgång ta kontakt med företag och privatpersoner och få svar. Kommunikationen var fortfarande fokuserad på avsändaren.

    Efter maskinerna kom.. snabbare maskiner.

    Vi började använda radio och informationen gick blixtsnabbt mellan avsändare och mottagare. Det stora med radio var att privatpersoner kunde skaffa en radiosändare och lika snabbt tala tillbaka.  Helt plötsligt kunde privatpersoner kommunicera via ett medie utan fördröjning över stora avstånd.  Dessutom kunde andra lyssna på vad de pratade om. Kommunikationen började luta över på mottagare och lyssnare.

    Sedan kom processorerna och med dessa datorer, bredband och en digital revolution.

    Kärnan i detta var.. kommentarsfunktionen. Från att datorerna gjorde entré tog det historiskt sett inte lång tid innan de flesta kunde skicka, ta emot, lyssna och kommentera, och dessutom kommentera på kommentarerna. Nu började informationen och kommunikationen spruta åt alla håll.

    Det enda som varit konstant genom utvecklingen är människan.

    Vi har genom tiderna använt prylar och maskiner för att kommunicera mera med vår omvärld. En sak till som varit konstant är att för varje ny teknisk innovation fanns det bakåtsträvare som var rädda att tappa makten och kontrollen. Från Farao till präster, kungen och regeringar. Det senaste benämningen som gärna tas till för sakta ner utvecklingen är faran och risken med den “den digitala klyftan” Något som Selig vrider och vänder på i en post.  Klyftan som man kallar digital är i grunden varken digital eller ny, däremot är det en utrustning/utbildningsklyfta, något som funnits sedan tiden då det fanns de som hade stenhällar att rista på, och de som inte hade det. De som hade papyrus och kunde skriva och de som inte hade det.

    För att återkomma till makten och kontrollen så sker nu ett märkligt skifte.

    De journalister som rapporterar från världen och i demokratisk anda granskar våra makthavare, de som ska värna om pressfrihet och offentlighetsprincipen, de har blivit en egen makt, en makt som själva helst inte vill bli granskade och synade. Detta är skrämmande och förmätet av en yrkeskår som lever på att andra betalar för deras arbete.  Särskilt eftersom medielandskapet ser ut som det gör och vilket håll det utvecklas. Där alla med en mobiltelefon kan publicera texter, dela bilder och livesända ljud och bild.

    Åter till start. Det finns inga sociala medier. Däremot finns det  medier som förmedlar information mellan avsändare och mottagare där fler personer kan lyssna, kommentera och skicka vidare. Hur vi använder dessa privat, politisk och i företag är upp till oss. Ser man bakåt så kan vi ana att framåt blir det i grunden inget nytt under solen. Och förresten, ni som tycker att man ska sakta ner utveckling är redan omsprungna. Sorry.

    Kategori


  • Mitt ute i skogen.

    Det är tyst här..

    Kategori


  • Katrineholmskuriren skjuter sig själv i foten. Om och om igen..

    Katrineholmskuriren skrev:

    6. Twitter och Facebook är ju ganska enkla verktyg som vem som helst kan lära sig att använda på egen hand, oavsett om du är barn eller vuxen. Är det ekonomiskt försvarbart att betala en konsult för att lära sig hur man skriver på Twitter?

    via Katrineholmskuriren spär på journalistförakt och skjuter sig själv i foten – Mortfiles Forum.

    I foten är väl lite milt sagt. Låt oss byta ut lite ord..

    6.blyertspennor och tangentborg är ju ganska enkla verktyg som vem som helst kan lära sig att använda på egen hand, oavsett om du är barn eller vuxen. Är det ekonomiskt försvarbart att få en journalistutbildning av staten på flera år för att lära sig använda en penna?

    Kategori