Kategori: News


  • Så använder jag min blogg. Min webbnärvaro del 2.

    I serien, Mina rutiner, tankar och verktyg för sociala medier har jag hittils tagit upp hur jag använder twitter. Idag fortsätter jag med del 2, hur jag använder min blogg ximon.se.

    Min blogg är min bas, här länkas allt ihop. twitter, google reader, flickr, youtube, bambuser. Har jag sagt något så borde det finnas att hitta här. Alla mina poster, sändningar och kommentarer.  Det innebär inte att jag bara för dialog på min blogg. Jag för dialogen där det passar, oavsett om det är min blogg, någon annans, facebook, twitter eller flickr. Ibland kan dock utrymmet på twitter vara lite snålt, då tar jag gärna över det till ett lämpligt ställe.

    Jardenberg kommenterar Gittas bloggpost  med ingressen För oss som eventuellt surar för att vi blir kommenterade på fel ställe som vi själva inte har tänkt oss, finns det bara en sak att säga: boo f’cking ho! Sant som det är sagt!

    Creative commons

    Allt som finns på min blogg och har sitt ursprung där för du göra vad du vill med. För att göra detta tydligt så använder jag Creatives Commons. Versionen som jag använder är CC BY.

    Creative Commons-licens 
    Jag tycker att det är ett schysst sätt att dela med sig. Schyst men inte korkat. Jag hade ändå inte tjänat några pengar på sakerna här, däremot skrapar jag ihop lite rykte och publicitet genom att dela (nästan) fritt.

     

    Kommenterat

    Regelbundet delar jag samlingar av länkar med kommentarer. Detta är länkar skapas av google reader, samlas ihop av postalicious och postas samlat på bloggen. På sidan “kommenterat” däremot delas varje länk ut så fort det är skrivet.

     

    Om mig

    Till skillnad från pressinfo så är detta en lite mer personlig presentation.  Avslutningen på den sidan är jag sällsynt stolt över:

    Det som skrivs här på ximon.se ska snarare ses som frågor, inlägg och påstående, snarare än fakta. En person sa till mig “du bjuder upp till dans”, det är precis det jag försöker göra, bjuda upp till dans i diskussionen.

    Pressinfo

    Hrm.. Jag fick en förfrågan från malmö om en workshop,de ville ha en kort text om mig och en bild. Taget, skrivet och skickat blev det, för att slippa det igen så satte jag upp en sida där folk och företag kan hämta färdig text och lämplig bild.

     

    Slut, frågor?

    Kategori

    ,

  • Jul-tweetup i Helsingborg den 9 december

    Sådär, då var det bestämt. Vi kör en tweetup med julfika den 9 december i helsingborg.

    Plats är inte bestämt ännu så förslag är välkomna! Vi kommer antagligen göra det på något café så ta med dig lite fikapengar. 
    Vi kör under #JulTweetupHbg på twitter.

     

    Vill du anmäla dig redan nu så släng in en kommentar.
    Mer info kommer.

    Kategori



  • Vad ska du ha din hemsida till?

      När blivande kunder tar kontakt med mig har hag frågor som jag ofta ställer till kunden. Eftersom transparency is king vill jag deka med mig av dessa. Har du frågor eller tycker att jag glömt något så kommentera gärna.

      Frågor att fundera över.

      Det är viktigt att ni tar frågorna i rätt ordning, det viktigaste kommer först och ger riktning åt följande frågor. Flera frågor kan få liknande svar, det är för att få fram nyanser.

      Syfte

      • Vad är syftet med hemsida? (inte främst att ni ska blogga eller ha information)

      • Vilken effekt ni vill uppnå med sidan?

      • Vad är värdet i den för de som besöker den?

      • Vad tjänar ni på att ha en webbplats?

       

      Målgrupp

      • Vilka vill ni nå?

      • Vilka vill bli nådda?

      • Varför vill de bli nådda?

      • Hur vill de bli nådda?

      Syftet och målgrupp är det absolut viktigaste, har ni detta klart så kan jag hjälpa er med resten

      Känsla

      • Vilken känsla vill ni förmedla till besökarna?

      Stil

      • Vad tycker ni är snyggt?

      • Vad gillar du för strukturer, former, design? Samla inspiration, allt från mobilfotografier till IKEA-katalogen..

      • Har du några favoritsidor på nätet som du gillar? Maila adresserna till mig när ni kan.

      Funktioner

      • Vilka praktiska funktioner vill ni ha? Kontaktformulär, fotogalleri, video, ljud etc.

      • Använder du några andra webbtjänster? Picasa, Flickr, facebook, twitter..

      Funktioner är min starkaste sida, när ni har syftet klart för er, så vet jag vilka funktioner som passar er bäst.

      Jag vet att det är många frågor, men de är väl värda ansträngningen och gör arbetet framåt som en dans.

    Kategori


  • Personlig marknadsföring på webbarna

    Hittade precis en gammal presntation på slideshare om personlig marknadsföring på internet. Den är ganska grovhuggen men helt ok.

    Håll tillgodo.

    Kategori


  • Transferföreläsning i Eslöv om grupputveckling

    Ibland föreläser jag åt transfer.nu.

    Transfer är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsningar till skolan från näringslivet. Syftet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till studier, egna initiativ och entreprenörskap. Transfer är en neutral plattform mellan skola och näringsliv – ideellt, icke-vinstdrivande, politiskt obundet och finansieras gemensamt av partner, såväl näringslivet som offentliga medel.

    Jag brukar föreläsa om nya medier och webbarna, men ibland tar jag fram min kunskap om grupprocesser och gruppdynamik, idag var ett sådant tillfälle. Åsa Hansson från transfer lurade ut mig ända till Eslöv som vanligtvis är utanför min bekvämlighetszon.. Dom hade mutat mig med en stor kopp kaffe nästa gång jag är förbi på deras kontor.

    Efter en spännande resa på Skånes landsbyggd kom jag fram till Eslöv. Lite pinsamt att säga men Eslöv är ganska stort mot vad jag tänkte. Jag hade hoppats på att de kanske hade en pizzeria, men de hade hela uppsättningen av restauranger, allt från husman till sushi (Jag provade sushin men det var ingen höjdare).

    Hursomhelst så kom Anders från Bergagymnasiet och plockade upp mig på stationen. Gruppen som jag skulle föreläsa för var en blandning av ekonomistudenter och en ledarskapskurs, 21 personer i varje fall.

    Jag hade en timme på mig och fick rivstarta.

    Det första jag gick igenom var FIRO Det är en modell som man kan diskutera i veckor, men jag komprimerade det till 20 minuter..
    Min tanke var att med hjälp av firo modellen se hur man kan tillgodose gruppens behov för att komma framåt.

    Det andra som jag gick igenom var individens behov i grupprocessen/arbetsplatsen. Som en god ledare ska man uppmärksamma de olika behoven, och veta hur man fyller dessa på en individnivå. En del kan tex känna sig osäkra i sin arbetsroll, då bör ledaren ge tydliga mål, ramar och regelbunden feedback. Skulle personen vara självgående och villig att prestera extra, då bör man hålla sig undan från tydliga direktiv men ge utmaningar och resurser till att nå målen (feedback ska man alltid ge & försumma aldrig de självgående, de kanske tröttnar och går ifrån dig).

    För att hitta mer information och läsa vidare så följer några länkar:
    FIRO-presentation från en tidigare föreläsning 
    FIRO, (wikipedia)
    Will Shutz, firomodellens fader (wikipedia)
    Jag-budskap, ett sätt att ge feedback

    Avslutningsvis så bjuder jag på whitboarden med mina fina illustrationer.
    Har du frågor eller skulle behöva detta på din arbetsplats så är du välkommen att hra av dig. zetterberg@ximon.se

    firo

    Kategori