• Så använder jag twitter. Min webbnärvaro del 1.

    Min bloggpost “Mina rutiner, tankar och verktyg för sociala medier” blev ganska populär, så jag tänkte följa upp den med en lite mer uttömmande förklaring av varje verktyg jag använder. Fokus kommer inte vara för oss nördskallar som käkar API till frukost eller kör 4 twitterklienter samtidigt i mobilen.. Fokus kommer vara för den stora majoriteten som har börjat sätta sig in i webbarna och vill komma lite längre.

    Först ut är twitter, senast skrev jag:

    Twitter, Här är mina “intressekompisar” varav en del har blivit mer än så. Här får jag de senaste i nyheterna och åsikter bla från @jocke, @mymlan, @bjornfalkevikoch @kommunchef, det kan vara allt från nya webbtjänster, sociala medier och how-to till politik. Twitter är även mina “arbetskamrater” som @wly, @vimleanna, och @mortfiles. Twiiter används löpande under dagen oftast via min mobil med appen tweetdeck

     

    När jag skapat mitt första konto tänkte jag: och nu då?

    Efter en ganska vinglig start med mycket skitlänkar men lite konversation så har det utvecklats till en ganska stor del av mitt liv. Statusen på mitt twitter ser ut så här:

    twitterstatus

    Jag följer alltså en hel del, inte sjukt många, men ganska många. Dessutom är jag följd av en hel del, mycket smickrande. För att jag ska hålla koll på de som jag är mest intressanta för egen del så har jag delat upp dem i listor. Gör detta tidigt, gärna några veckor efter att du skapat ditt konto. Du vill inte sitta som jag och följa 400pers och komma på att listor kan vara en bra grej..

    Mina egna listor är ganska oslipade, men jag har två favoriter. Good people, en lista med himla trevligt folk, en del har jag träffat AFK (away from keyboard) men inte alla. Denna listan är min lilla ö som jag går till när det svämmar över på andra ställen. Min andra favoritlista, Helsingborg är en lista med folk och fä i helsingborg, det är dock en utomsocknes som fått vara med, @kommunchef, mest för att han är smart och trevlig.

    Du kan skapa listor precis som du vill, och du kan även följa andras listor.

    Vad är en #? Hashmark, tag, siffertecken, fyrkant, brädhög, staket, nummertecken, hash.. Kärt barn har många namn. Denna fungerar ungefär som en etikett på tweeten. Alltså det som tweeten handlar om. Ex Flygplan störtade precis i centrala #helsingborg. Då handlade tweeten om helsingborg. Ett mindre lyckat tillfälle att använda #helsingborg kan vara: Jag är hos svärmor i #helsingborg och äter pannkakor. Den tweeten handlar ju inte om helsingborg. (möjligtvis skulle man kunna skriva #pannkakor ;-) ) Det finns “officiella” #, som #surkund och #gladkund som man kan använda när twittrar om en butik.  Det finns även skoj/skräp etiketter som #vafan @ronnieritter är en mästare på såna taggar.

    Vad menade du med @ronnieritter? Att skriva ett @ framför användarnamnet betyder att man gör en “mention”, man nämner någon i en tweet.Det gör man antingen för att göra personen uppmärksam på tweeten eller för att tweeten handlar om personen eller företaget. 

    Ett elakt exempel Låt säg att du är irriterad på ishop.se som har twitternamnet @ishopnu. Du har mailat 3 gånger pga en försenad vara och dom har inte svarat. Där är twitter ett utmärkt sätt att få kontakt. Du kan då skriva: @ishopnu, er kundtjänst svarar inte på mina mail, hur ska jag göra? #surkund. Detta gör dom uppmärksamma på dig direkt, och eftersom alla som följer #surkund ser detta så svarar dom snabbt som attans. Ingen vill ju ha en #surkund offentligt.

    Ett företag som #surkund inte biter på är SJ som har twitterkontot @SJ_AB, men det är en annan historia.

    Twitter som omvärldsspan? Du kan även göra sökningar på saker som du tycker är intressant, exempelvis Helsingborg, då får du upp alla tweets där helsingborg är nämnt. Vill ha en bättre sökning så sätt # före, #helsingborg då får du full koll på Helsingborg i twittersfären.

    Avslutningsvis, För mig började twitter som ett experiment, som till en början bara handlade om intressen och “intressekompisar” men twitter har utvecklats till både intressekompisar och goa vänner, vänner som jag aldrig mött fysiskt. Jag har träffat fantastiska människor som jag aldrig skulle lärt känna annars. Tycker du inte twitter kan vara socialt kan du gå och lägga dig igen.

    Detta är i stora drag men vissa fördjupningar om hur jag använder twitter just nu

    Frågor på detta?

    Kategori

    ,

  • Vad ska du ha din hemsida till?

      När blivande kunder tar kontakt med mig har hag frågor som jag ofta ställer till kunden. Eftersom transparency is king vill jag deka med mig av dessa. Har du frågor eller tycker att jag glömt något så kommentera gärna.

      Frågor att fundera över.

      Det är viktigt att ni tar frågorna i rätt ordning, det viktigaste kommer först och ger riktning åt följande frågor. Flera frågor kan få liknande svar, det är för att få fram nyanser.

      Syfte

      • Vad är syftet med hemsida? (inte främst att ni ska blogga eller ha information)

      • Vilken effekt ni vill uppnå med sidan?

      • Vad är värdet i den för de som besöker den?

      • Vad tjänar ni på att ha en webbplats?

       

      Målgrupp

      • Vilka vill ni nå?

      • Vilka vill bli nådda?

      • Varför vill de bli nådda?

      • Hur vill de bli nådda?

      Syftet och målgrupp är det absolut viktigaste, har ni detta klart så kan jag hjälpa er med resten

      Känsla

      • Vilken känsla vill ni förmedla till besökarna?

      Stil

      • Vad tycker ni är snyggt?

      • Vad gillar du för strukturer, former, design? Samla inspiration, allt från mobilfotografier till IKEA-katalogen..

      • Har du några favoritsidor på nätet som du gillar? Maila adresserna till mig när ni kan.

      Funktioner

      • Vilka praktiska funktioner vill ni ha? Kontaktformulär, fotogalleri, video, ljud etc.

      • Använder du några andra webbtjänster? Picasa, Flickr, facebook, twitter..

      Funktioner är min starkaste sida, när ni har syftet klart för er, så vet jag vilka funktioner som passar er bäst.

      Jag vet att det är många frågor, men de är väl värda ansträngningen och gör arbetet framåt som en dans.

    Kategori


  • Personlig marknadsföring på webbarna

    Hittade precis en gammal presntation på slideshare om personlig marknadsföring på internet. Den är ganska grovhuggen men helt ok.

    Håll tillgodo.

    Kategori


  • Transferföreläsning i Eslöv om grupputveckling

    Ibland föreläser jag åt transfer.nu.

    Transfer är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsningar till skolan från näringslivet. Syftet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till studier, egna initiativ och entreprenörskap. Transfer är en neutral plattform mellan skola och näringsliv – ideellt, icke-vinstdrivande, politiskt obundet och finansieras gemensamt av partner, såväl näringslivet som offentliga medel.

    Jag brukar föreläsa om nya medier och webbarna, men ibland tar jag fram min kunskap om grupprocesser och gruppdynamik, idag var ett sådant tillfälle. Åsa Hansson från transfer lurade ut mig ända till Eslöv som vanligtvis är utanför min bekvämlighetszon.. Dom hade mutat mig med en stor kopp kaffe nästa gång jag är förbi på deras kontor.

    Efter en spännande resa på Skånes landsbyggd kom jag fram till Eslöv. Lite pinsamt att säga men Eslöv är ganska stort mot vad jag tänkte. Jag hade hoppats på att de kanske hade en pizzeria, men de hade hela uppsättningen av restauranger, allt från husman till sushi (Jag provade sushin men det var ingen höjdare).

    Hursomhelst så kom Anders från Bergagymnasiet och plockade upp mig på stationen. Gruppen som jag skulle föreläsa för var en blandning av ekonomistudenter och en ledarskapskurs, 21 personer i varje fall.

    Jag hade en timme på mig och fick rivstarta.

    Det första jag gick igenom var FIRO Det är en modell som man kan diskutera i veckor, men jag komprimerade det till 20 minuter..
    Min tanke var att med hjälp av firo modellen se hur man kan tillgodose gruppens behov för att komma framåt.

    Det andra som jag gick igenom var individens behov i grupprocessen/arbetsplatsen. Som en god ledare ska man uppmärksamma de olika behoven, och veta hur man fyller dessa på en individnivå. En del kan tex känna sig osäkra i sin arbetsroll, då bör ledaren ge tydliga mål, ramar och regelbunden feedback. Skulle personen vara självgående och villig att prestera extra, då bör man hålla sig undan från tydliga direktiv men ge utmaningar och resurser till att nå målen (feedback ska man alltid ge & försumma aldrig de självgående, de kanske tröttnar och går ifrån dig).

    För att hitta mer information och läsa vidare så följer några länkar:
    FIRO-presentation från en tidigare föreläsning 
    FIRO, (wikipedia)
    Will Shutz, firomodellens fader (wikipedia)
    Jag-budskap, ett sätt att ge feedback

    Avslutningsvis så bjuder jag på whitboarden med mina fina illustrationer.
    Har du frågor eller skulle behöva detta på din arbetsplats så är du välkommen att hra av dig. zetterberg@ximon.se

    firo

    Kategori


  • Mina rutiner, tankar och verktyg för sociala medier

    Så här ser min webbnärvaro ut. Det kan vara mastigt för någon som inte abetar med det, men den finns en del saker som de flesta borde göra.

    Jag vet inte hur andra jobbar, men skulle gärna veta det. Tyvär hittar jag inte det någonstans så jag bjuder på hur jag gör. Hur arbetar du?

     

    Twitter, Här är mina “intressekompisar” varav en del har blivit mer än så. Här får jag de senaste i nyheterna och åsikter bla från @jocke, @mymlan, @bjornfalkevik och @kommunchef, det kan vara allt från nya webbtjänster, sociala medier och how-to till politik. Twitter är även mina “arbetskamrater” som @wly, @vimleanna, och @mortfiles. Twiiter används löpande under dagen oftast via min mobil med appen tweetdeck

    ximon.se Min bas och min blogg. Här samlas alla mina flöden på en plats. Jag bloggar om sociala medier, politik, helsingborg och utveckling i stort. Här är jag oftast personlig, men aldrig privat. Jag siktar på att göra minst ett inlägg eller länksamling om dagen.

    google kalendar Min älskade kalender, för mig finns ingen kalender som kan ge mig något bättre. Jag kollar kalendern varje morgon, resten har jag ställt in alarm.

    google mail Likadant här, älskade mail. Jag är kass på att komma ihåg telefonsamtal, så jag ber alltid personen maila det vi pratade om. Men skriv kort, jag skjuter jämt upp att läsa långa mail, till obestämd tid. Mail kollar jag sällan regelbundet, däremot direkt när det plingar till i mobilen.

    google reader Minst varje morgon, lunch och kväll. Kommentarer med anteckning gör oftast härifrån, dessa postas automatiskt till twitter och samlas på bloggen till utkast av postalicious

    google alerts Fantastiskt funktion även om den inte är så vass. Här har jag sökningar på intresseområden, mig själv och helsingborg.

    buzz Detta använder jag inte så aktivt, mest beroende på att så många inte är här. Annars tycker jag att buzz är näst intill ultimat. En blandning mellan twitter och bloggen.

    flickr Jag har provat en hel del och är ganska ny på att använda flicker aktivt. Efter övervägande så köpte jag ett pro-konto, något jag aldrig har ångrat. På flicker samlar jag alla mina bilder. Alla offentliga bilder har jag CC på, de privata är just privata. Jag använder regelbundet flickrtwitter-mailen. Då kommer automatiskt de foton jag mailar upp på twitter.

    youtube Mina filmer, jag försöker fortfarande lära mig att spela in filmer med ett givande innehåll, det har inte gått så bra hittils.

    bambuser Livesändningar. Jag har meckat som attans den senaste tiden för att få bra ljud och bild. Det har gått katastrofalt dåligt. Men jag kämpar på.

    facebook Min privat/personliga sfär. Min facebook är för vänner och familj. Minsta gräns för att bli min “vän” är att jag spontant skulle kunna gå ut och ta en fika med personen. Resten av alla mina tjänster är offentliga, därför håller jag facebook ganska tight.

    Evernote Älskade evernote, här samlar jag löpande all referensmaterial, anteckningar, tankar och att-göra listor. Jag har verkligen provat runt, men inget matchar evernote, särskilt eftersom Androidappen är fantastiskt bra.

    instapaper Bloggar och nyheter som jag inte läser bums och bara för mitt höga nöjes skulle, dom samlar jag här. Det är rent och snyggt och ger den bästa läsupplevelse som jag hittat på nätet. Detta gäller särskilt när jag snor frugans padda och kryper upp i soffan.

    Det finns naturligtvis fler tjänster, men det är dessa jag använder regelbundet. Hur jobbar du?

    Kategori

    ,

  • Sammanfattning av workshop för lift inkubator.

    Nu är Lifts inkubatorsblogg färdig. Här följer en samling länkar och lite förklaringar från workshopen.

    Länk till presentationen om hur man gör ett inlägg.
    http://bit.ly/diUtMl 

    Skillnaden mellan kategorier:
    Kategori – Vad temat eller posten handlar om. Ex sockerkaka.
    Tillägsetikett – Saker som posten innehåller. Ex ägg, mjölk

    Ändra på bilder innan du infogar dessa i poster
    Webbtjänsten www.pixlr.com rekommenderas starkt. Där kan ni beskära och spara så att filstorleken bli bra.
    550px bred x 160px hög är en väldig lämplig storlek.
    Bilden ska dock vara max 550px bred.

    Har ni inga egna bilder kan ni hitta gratisbilder här.
    http://www.flickr.com/creativecommons/by-sa-2.0/

    Övriga wordpresslänkar
    WordPress Sverige http://sv.wordpress.org/

    Internetkunskap
    Här finns en guldgruva! internetkunskap.se visar bland annat hur man bloggar smart, lägger in videos och använder en microblogg som twitter. Längst ner på förstasidan hittar ni bloggskolan.

    24h regeln
    Kom ihåg 24h regeln. Vänta 24 timmar innan ni postar, jag lovar att inläggen kommer bli bättre.

    Länka rikligt
    Nämner du ett företag eller person, länka till deras adress. Det är uppskattat och du visar din generösitet.

    Dela med dig.
    Ingen blir känd som bara sitter hemma. Besök andras bloggar och hemsidor. Kommentera, dela med dig och rekommendera bra saker.

    Bara skriv!

    Låt inte massa teori och prestationsångest hindra dig. Ju mer du gör bloggar desto effektivare och bättre blir du. Du kommer lära dig mycket om dig själv, företaget och din omvärld.

    Kategori