Kategori: Sociala medier


  • Lindvall, Katrineholm och sopåkare

    Kkuriren skriver om Katrineholms gruppledare för miljöpartiet, Gudrun Lindvall. En kvinna som blev kvar någonstans på 90-talet som dessutom, och antagligen till Kkuriren glädje, ger kommunchefen i Katrineholm en känga.
    Jag citerar Kkuriren:

    Alla känner till kommunchefens förtjusning i Twitter. Är man ute på Twitter som en representant för kommunen så är det inte värdigt om man lägger ut sex porträtt av sig själv samtidigt, vilket har skett i dag, eller skriver att man äter godis eller älskar sin fru. Det som har varit i media har gjort att kommunen har tappat lite av sin värdighet, och det är dags att ni i majoriteten lyfter frågan så att vi återerövrar värdigheten, sade hon.

     

    Kära Lindvall här kommer lite tips från coachen:

    1. Du tappar mitt förtroende för dig och miljöpartiet  när du visar på en sådan oförståelse för sociala medier. Majoriteten av svenskar besöker inte sin kommuns hemsida utan får mer och regelbunden information från fanpages. (Ex H+ projektet i Helsingborg)
    2. Jag ser inte Mattias som en kommunchef som dessutom är människa, utan som en människa som dessutom är kommunchef. Därför gör det mig inget om han lägger upp bilder på sig eller säger att han älskar sin fru, det sistnämnda gör mig bara varm.
    3. Den värdighet du pratar om känns som något från en gammal tidsålder då man var tvungen att ta hatten i hand, bocka och säga -God dag herr doktor. Att dela med sig av sin kunskap och sina tankar är för mig värdigt, generöst och prestigelöst. Precis så en chef ska vara.
    4. De enda som tappar värdigheten från skriverier i media är en pinsam lokalblaska och politiker som passar på med dolken och försöker få gratispoäng.

    En sista sak, du skriver att lärare och sopåkare inte har tid med sociala medier på arbetstid. Detta visar på en pinsam okunskap. Det var länge sedan man satte sig vid en stationär dator för att ”hålla på med Internet”. Man kan göra det, men för egen del använder jag mobilen till 85% för att ”hålla på med sociala medier” . Med tanke på detta har nog både lärare och sopåkare en minut över då och då att underhålla och berika sina relationer.

    Postat från Android WordPress, med risk för felstavningar etc..

    Kategori

    ,

  • Gratis omvärldsspan, Vem säger vad om ditt företag?

    Det finns en stor oro bland stora och små företagare om vad som sägs på nätet. Vad som sägs om deras företag.  Jag kommer här lista ett gäng gratistjänster som kan hjälpa dig hålla ett öga på vad som sägs. Ingen av dessa gör ett perfekt jobb, de kompletterar snarare varandra.

    Men att hålla kolla på konversationen är bara steg 1, det enkla steget. Steg 2, det svåra, är att komma fram till vad du ska göra med informationen som du nu får i knäet. Hur ska du reagera, när ska du reagera och vem ska göra det? Att vara överallt och släcka bränder kan vara lika olyckligt, om inte värre, än att inte ha någon koll alls.  Vill du läsa på lite mer så finns det gott om bra info på Slideshare. Känner du dig fortfarande osäker så hjälper jag gärna till.

     

    Lista helt utan inbördes beundran.

    WhosTalkin.com is a social media search tool that allows users to search for conversations surrounding the topics that they care about most. Whether it be your favorite sport, favorite food, celebrity, or your company’s brand name; Whostalkin.com can help you join in on the conversations that you care about most.
    http://www.whostalkin.com/

    Social Mention is a social media search and analysis platform that aggregates user generated content from across the universe into a single stream of information.
    http://www.socialmention.com/

    Google Alerts är e-postmeddelanden som innehåller de senaste relevanta Google-resultaten (webb, nyheter, etc.) baserat på en sökfråga eller ett ämne. Ange det ämne du vill bevaka. Sedan kan du förhandsgranska vilken typ av resultat du kommer att få. Några av de mest praktiska fördelarna med Google Alerts:

    • övervaka en nyhet och nya rapporter medan det händer
    • håll dig uppdaterad om en konkurrent eller en viss bransch
    • få senaste nytt om en kändis eller ett visst evenemang
    • håll reda på hur det går för dina favoritlag
      http://www.google.com/alerts

    Twingly is a powerful group communication and microblogging tool in the era of the realtime web. Share, discuss and have fun with friends, colleagues, strangers and others interested in the same topics as you.
    http://www.twingly.com/

    Addictomatic searches the best live sites on the web for the latest news, blog posts, videos and images. It’s the perfect tool to keep up with the hottest topics, perform ego searches and feed your addiction for what’s up, what’s now or what other people are feeding on.
    http://addictomatic.com/

    Trendistic is a tool that allows you to track trends on Twitter, similarly to what Google Trends does for Google searches. It gathers tweets as they are posted, filters redundant ones and compiles the rest into one-hour intervals.
    http://trendistic.com/

    BlogPulse is an automated trend discovery system for blogs. Blogs, a term that is short for weblogs, represent the fastest-growing medium of personal publishing and the newest method of individual expression and opinion on the Internet.
    http://www.blogpulse.com/

    spy can listen in on the social media conversations you’re interested in. What do you want to listen for?
    http://spy.appspot.com/

    Twitter advanced search
    http://search.twitter.com/advanced

     

    Det här får nog räcka för nu, håll till godo.

    Kategori


  • Regler för #4sqbattle

    br

    Uppdaterad!!

    Det laddas nu för fullt inför kommande veckans foursquare battle. Det handlar alltså om att knipa så många poäng på foursquare som möjligt mellan 08:00 14/3 & 08:00 21/3.

    Jag och @thereze_se satt precis och pratade om begivenheten. Ganska snabbt kom vi fram till att en del säkert skulle fuska..

    (mer …)

    Kategori


  • Så använder jag twitter. Min webbnärvaro del 1.

    Min bloggpost “Mina rutiner, tankar och verktyg för sociala medier” blev ganska populär, så jag tänkte följa upp den med en lite mer uttömmande förklaring av varje verktyg jag använder. Fokus kommer inte vara för oss nördskallar som käkar API till frukost eller kör 4 twitterklienter samtidigt i mobilen.. Fokus kommer vara för den stora majoriteten som har börjat sätta sig in i webbarna och vill komma lite längre.

    Först ut är twitter, senast skrev jag:

    Twitter, Här är mina “intressekompisar” varav en del har blivit mer än så. Här får jag de senaste i nyheterna och åsikter bla från @jocke, @mymlan, @bjornfalkevikoch @kommunchef, det kan vara allt från nya webbtjänster, sociala medier och how-to till politik. Twitter är även mina “arbetskamrater” som @wly, @vimleanna, och @mortfiles. Twiiter används löpande under dagen oftast via min mobil med appen tweetdeck

     

    När jag skapat mitt första konto tänkte jag: och nu då?

    Efter en ganska vinglig start med mycket skitlänkar men lite konversation så har det utvecklats till en ganska stor del av mitt liv. Statusen på mitt twitter ser ut så här:

    twitterstatus

    Jag följer alltså en hel del, inte sjukt många, men ganska många. Dessutom är jag följd av en hel del, mycket smickrande. För att jag ska hålla koll på de som jag är mest intressanta för egen del så har jag delat upp dem i listor. Gör detta tidigt, gärna några veckor efter att du skapat ditt konto. Du vill inte sitta som jag och följa 400pers och komma på att listor kan vara en bra grej..

    Mina egna listor är ganska oslipade, men jag har två favoriter. Good people, en lista med himla trevligt folk, en del har jag träffat AFK (away from keyboard) men inte alla. Denna listan är min lilla ö som jag går till när det svämmar över på andra ställen. Min andra favoritlista, Helsingborg är en lista med folk och fä i helsingborg, det är dock en utomsocknes som fått vara med, @kommunchef, mest för att han är smart och trevlig.

    Du kan skapa listor precis som du vill, och du kan även följa andras listor.

    Vad är en #? Hashmark, tag, siffertecken, fyrkant, brädhög, staket, nummertecken, hash.. Kärt barn har många namn. Denna fungerar ungefär som en etikett på tweeten. Alltså det som tweeten handlar om. Ex Flygplan störtade precis i centrala #helsingborg. Då handlade tweeten om helsingborg. Ett mindre lyckat tillfälle att använda #helsingborg kan vara: Jag är hos svärmor i #helsingborg och äter pannkakor. Den tweeten handlar ju inte om helsingborg. (möjligtvis skulle man kunna skriva #pannkakor ;-) ) Det finns “officiella” #, som #surkund och #gladkund som man kan använda när twittrar om en butik.  Det finns även skoj/skräp etiketter som #vafan @ronnieritter är en mästare på såna taggar.

    Vad menade du med @ronnieritter? Att skriva ett @ framför användarnamnet betyder att man gör en “mention”, man nämner någon i en tweet.Det gör man antingen för att göra personen uppmärksam på tweeten eller för att tweeten handlar om personen eller företaget. 

    Ett elakt exempel Låt säg att du är irriterad på ishop.se som har twitternamnet @ishopnu. Du har mailat 3 gånger pga en försenad vara och dom har inte svarat. Där är twitter ett utmärkt sätt att få kontakt. Du kan då skriva: @ishopnu, er kundtjänst svarar inte på mina mail, hur ska jag göra? #surkund. Detta gör dom uppmärksamma på dig direkt, och eftersom alla som följer #surkund ser detta så svarar dom snabbt som attans. Ingen vill ju ha en #surkund offentligt.

    Ett företag som #surkund inte biter på är SJ som har twitterkontot @SJ_AB, men det är en annan historia.

    Twitter som omvärldsspan? Du kan även göra sökningar på saker som du tycker är intressant, exempelvis Helsingborg, då får du upp alla tweets där helsingborg är nämnt. Vill ha en bättre sökning så sätt # före, #helsingborg då får du full koll på Helsingborg i twittersfären.

    Avslutningsvis, För mig började twitter som ett experiment, som till en början bara handlade om intressen och “intressekompisar” men twitter har utvecklats till både intressekompisar och goa vänner, vänner som jag aldrig mött fysiskt. Jag har träffat fantastiska människor som jag aldrig skulle lärt känna annars. Tycker du inte twitter kan vara socialt kan du gå och lägga dig igen.

    Detta är i stora drag men vissa fördjupningar om hur jag använder twitter just nu

    Frågor på detta?

    Kategori

    ,

  • Torsdag v 44 #xnytt, SoMe policys, Ipad och personligt varumärke.

    1. Policy för sociala medier?
      – Jag har en policy: Behave. Strategin är en helt annan sak.
    2. Sändningsmisse från Kungens pressträff
      – Var det ingen på plats som hade en hygglig telefon och #bambuser?
    3. 4 Reasons Enterprise IT Should Support the iPad
      – Frugan @thereze_se har fått sin idag, som ligger på köksbordet, ostartad.. Än så länge-
    4. Personligt och/eller företagets varumärke på sociala medier
      – Varumärke är relationer, inte institutioner. @kommunchef tänker sunda och utmanande tankar.
    5. Mina bästa råd hur du bygger ett attraktivt personligt varumärke
      – Vassa, sunda och jordnära om att bygga ditt eget varumärke.

    Kategori

    ,

  • Sociala medier gör inte företag sociala.

    Det finns en ständigt ökande diskussion om sociala medier och hur företag kan ta tillvara på detta. Diskussionen drivs bland annat av Open source och transparens företrädare men jag ser två delar av ett företags användande av sociala medier, två delar med väldigt stora skillnader, väsenskilda om man räknar bort tekniken.

    Ena sättet att använda sociala medier är att skapa “en snackis”. Företaget anlitar en byrå som hittar på något roligt, ett socialt experiment i kombination med video eller någon interaktiv historia som fuldansen som sprids som en harpest över youtube, facebook och twitter. Syftet är att skapa märkesmedvetenhet och uppmärksamhet, företaget sprider sin egen idealbild av sig själv. Det är socialt, men bara mellan oss som tittar, inte mellan oss och företaget.

    Det andra sättet att använda sociala medier är att bjuda in till dialog. Företaget faciliterar en öppen dialog via sociala medier mellan företaget och kunder (nöjda, missnöjda, blivande och gamla). Där företaget vågar lyssna, ta emot feedback, berätta och delar med sig av saker utöver deras senaste fantastiska produkt.  Företaget kan ta hjälp av en byrå, men resultatet hänger helt på företagets engagemang och förståelse.

    Första sättet är “enkelt” och kräver inte mycket förutom en rejäl slant till byrån. Inga krav på öppenhet, transparans, dialog eller önskan att ta till sig den massiva kunskapen kunderna har om företaget eller produkten/tjänsten.

    Det andra sättet däremot. Det kräver en mental omställning som går rakt igenom hela företaget, från VD till vaktmästaren. Omställningen måste vara genuin och drivas av en förståelse och engagemang för sitt företag. Det ställer också ett otroligt krav på cheferna, lyckas dom förmedla företagets själ till alla anställda? Vi förutsätter nu att företaget har en god själ.  Lyckas dom få sina anställda att trivas på jobbet och känna sig stolta, stolta nog att berätta det för andra.

    Fast igentligen är det nog ingen diskussion i sig, anställda har och kommer alltid prata med sina vänner om sitt jobb. Grejen är nu att pratet kan nå sjukt många på en galet kort tid.

    Första sättet, det “enkla sättet” är helt valbart. Gör det om du vill.

    Det andra sättet, det svåra och utmanande är inte valbart, sorry. Här blir det transparans by proxy , vare sig du vill eller inte. Dina anställda snackar om ditt företaget. Ditt val är om du vill leda diskussionen eller huka dig.

    Ska du ha en chans  så måste du förvandla ditt företag till dina anställdas företag, ditt företag till kundernas företag. Vågar du det så kanske du har en chans. ;-)

    Kategori